woensdag 26 juni 2013

zoekmachines reclame moet meer opvallen

Al eerder deed De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) een onderzoek naar de manier waarop prijzen tot stand komen in de oliesector, nu zijn de zoekmachines weer aan de beurt.

Zoekmachines onder de loep
Al eerder deze week viel het FTC over de overname van Google (Waze). De Federal Trade Commission vermoedt dat er concurrentiewerende motieven in het spel zijn bij Google. De toezichthouder raadt Google aan alle werkzaamheden te staken die betrekking hebben op het integreren van de activiteiten van Waze in Googles eigen dienstverlening tot er een formele goedkeuring voor de overname is.
Nu heeft de FTC tips opgestuurd naar twintig verschillende zoekmachines, waaronder Google, Yahoo en Microsoft's Bing. Volgens de waakhond zijn advertenties beter als zodanig te herkennen door grotere lettertypes, of door in het oog springende visuele effecten op consequente wijze toe te passen.
Mochten deze bedrijven de richtlijnen niet opvolgen, dan riskeren ze consumenten te misleiden en dat is strafbaar. Toch zijn ze niet wettelijk verplicht de brief tot de letter op te volgen.
Eerdere voorschriften
Eerdere voorschriften van de FTC stammen uit 2002. Zoekmachines doen sinsdien beter hun best om advertenties los aan te bieden van andere zoekresultaten.
Toch valt in de laatste jaren op dat het voor veel mensen lastig is om dat onderscheid te maken: uit onderzoek blijkt dat de helft van de zoekers geen verschil ziet tussen advertenties en onafhankelijke websites. Ze klikken eerder op de bovenste link, en dat is vaak juist een gesponsord resultaat.