woensdag 9 oktober 2013
dag van de post
De wereld Dag van de Post wordt elk jaar gevierd op 9 oktober. Dit is de oprichtingsdag. Elk jaar vieren meer dan 150 landen de “Wereld Post Dag” op verschillende manieren. In sommige landen is de “Wereld Post Dag” zelfs opgenomen als vrije dag. Postbedrijven grijpen dit moment ook vaak aan om nieuwe producten en services te introduceren. Andere post bedrijven gebruiken de “Wereld Post Dag” weer om iets extra’s te toen voor hun werknemers. Denk aan een extra beloning voor goed functioneren. De dag is in het leven geroepen op een congres van Universal Postal Union ( UPU ) in 1874 in de Zwitserse hoofdstad Bern Op de Internationale Dag van de Post staan onder meer overheden stil bij die kracht. Zo geven sommige ministers toespraken over post en presenteren zij plannen om de postindustrie te steunen. In sommige landen worden nieuwe soorten postzegels gedrukt.
Ook wij verstuurden eerder kaarten met een geluksboon! een leuke en unieke vorm van direct mail.Direct mail is een effectieve manier van direct marketing: het biedt u de grootste kans om op te vallen én indruk te maken bij uw doelgroep in huis! Direct mail straalt kwaliteit uit en is tastbaar, daarmee maakt u meer indruk op de ontvanger en is direct mail effectief. Direct mail is als medium ideaal toe te voegen aan uw mediamix om: meer respons te krijgen en nieuwe klanten te vinden uw actie of campagne crossmediaal en respons meetbaar te maken uw merk meer bekendheid en beleving te geven Vele postbedrijven geven ook speciale souvenirs zoals T - shirts en badges en pennen weg op deze speciaale dag. Het doel van de Dag van de Post is om stil te staan bij de diensten en de rol van de postsector. Het gaat om de mensen en bedrijven in deze postsector en hun bijdrage in de sociale en economische ontwikkeling landen.
De viering moedigt de lidstaten aan programma-activiteiten te ontwikkelen die gericht zijn op het genereren van een bredere bewustwording. 101 relatiegeschenken bedenkt en verstuurd veel directmailingen en wil dan ook graag stilstaan bij deze postdag. Wij hebben ook veel originele post ideeën kijk maar eens op www.101relatiegeschenken.nl onder originele ideeën.
woensdag 24 juli 2013
Relatiegeschenken onderzoek
Keuze van geschenkwaarde
Bij het uitzoeken van een relatiegeschenk is er een bijna eindeloze lijst met verschillende relatiegeschenken die verdeeld kunnen worden in drie brede (prijs)categorieën. Hierbij is het vaak zo dat de goedkopere relatiegeschenken het minst persoonlijk zijn en de duurdere geschenken het meest persoonlijk.
De universiteit van Lincoln (UK) onderzocht het gebruik van relatiegeschenken bij nationale en internationale luchtvaartmaatschappijen in de UK. Uit de resultaten blijkt dat de marketing manager (57%) en de sales manager (25%) het vaakst beslissen over relatiegeschenken en incentives. Het instrument ‘relatiegeschenk’ neemt daarbij verschillende vormen aan.
Weggevertjes: Deze give aways zijn over het algemeen laag in waarde, worden vaak weggegeven en zijn weinig persoonlijk. De items worden voornamelijk gebruikt om de naam van het bedrijf te promoten en brand awareness te vergroten. Het zijn ook letterlijk weggevertjes, de geschenken worden met weinig persoonlijk onderscheid aan een brede groep (vaak zelfs buiten de doelgroep) uitgedeeld. Voorbeelden hiervan zijn pennen, aanstekers, maar ook de welbekende Wuppies.
Standaardgeschenken: Dit zijn cadeaus die geschikt zijn voor de meeste geschenkmomenten. Zij kunnen van diverse prijsniveaus zijn, maar hebben altijd een hogere gepercipieerde waarde dan weggevertjes. Deze geschenken zijn vaak ook persoonlijker. Het is mogelijk om het geschenk persoonlijker te maken door personalisatie. Een standaardgeschenk met bijvoorbeeld de naam van de ontvanger erop is al vrij persoonlijk. Maar dit kan bijvoorbeeld ook door timing (op de verjaardag) of afstemming op persoonlijke behoeften en interesses. Voorbeelden hiervan zijn boekenbonnen of een doos bonbons.
Luxe geschenken: Als laatste zijn er ook nog luxe geschenken. Cadeaus met een kleine oplage maar een hoge waarde. Deze relatiegeschenken spreken het individu aan. De luxe cadeaus dragen prestige met zich mee en zijn vaak gebaseerd op sterke merken. Voorbeelden hiervan zijn een weekend in een resort of een kookworkshop.
De indeling in weggevertjes, standaardgeschenken en luxe geschenken is niet in steen gehouwen. Per branche, product en per klant kunnen de grenzen verschillen. Zo kan een mooie vulpen met ingegraveerde naam in de foodretail markt een absolute premium zijn, maar in de huizenmarkt eigenlijk een weggevertje.
Marketingcommunicatiemix
Een relatiegeschenk kan ingezet worden voor verschillende doeleinden. Relatiegeschenken worden vaak gebruikt ter versterking en aanvulling van elementen uit de marketingcommunicatiemix. Hieronder volgt een aantal voorbeelden.
Reclame
Geschenken bieden een tastbare aanvulling op media-uitgaven. Hoewel een reclameboodschap na verloop van tijd vergeten wordt, blijkt een relatiegeschenk een bruikbare, duurzame en vaak tastbare reclame-uiting voor de ontvanger. Indien ook de kosten per contact hierbij in beschouwing worden genomen, is een duurzaam relatiegeschenk een kosteneffectieve methode om de ontvanger te bereiken.
Public relations
Relatiegeschenken kunnen de brand awareness vergroten door ze doelgericht in te zetten. Bij events kunnen relatiegeschenken bijvoorbeeld worden ingezet om de persoonlijke communicatie aan te moedigen, of om de top-of-mind van uw merk en product bij beïnvloeders en media te vergroten.
Sales promotie
Relatiegeschenken kunnen koopbeslissingen versnellen en zijn dus in te zetten ter bevordering van sales promotie. Ook de introductie- en acceptatietijd van nieuwe producten kan door een relatiegeschenk verkort worden.
Persoonlijke verkoop
Relatiegeschenken worden vaak gebruikt om een klant te herinneren aan een bedrijf, lang nadat de persoonlijke verkoop heeft plaatsgevonden. Verbale communicatie wordt snel vergeten, maar geschenken en incentives vormen een blijvende herinnering en kunnen daarmee invloed hebben op toekomstige beslissingen.
In het onderzoek van de universiteit van Lincoln werden ook de doelen van relatiegeschenken onderzocht. De volgende doelen werden genoemd:
Doelen van relatiegeschenken - Reclame/promotie van het bedrijf - Goodwill opbouwen - Loyaliteit creëren - Bedanken van relatie - Huidige klanten behouden - Direct stimuleren van verkoop - Nieuwe klanten binnenhalen - Incentives voor personeel - Als verontschuldiging aan klagende klanten | 26% 16% 13% 11% 9% 9% 7% 7% 2% |
De ontvangers van relatiegeschenken zijn in de meeste gevallen bestaande klanten (34%), potentiële klanten (19%) en personeel (19%). Daarna volgen overgestapte klanten (12%), leveranciers (8%) en bezoekers (8%).
Geen (tastbaar) geschenk
Hoewel bij een relatiegeschenk in eerste instantie vaak aan een tastbaar product wordt gedacht, kan het ook een dienst of service omvatten. Door het inzetten van beschikbare resources als geschenk hoeft niet (extra) op de winstmarge worden ingeleverd. Een succesvolle keuze voor een relatiegeschenk is altijd afhankelijk van de relatie met de klant. In sommige gevallen is het zelfs aan te raden om helemaal geen geschenk te geven, zeker als dit tegen het imago van het merk ingaat, zoals bij prijsvechters.
woensdag 26 juni 2013
zoekmachines reclame moet meer opvallen
Al eerder deed De Amerikaanse toezichthouder Federal Trade Commission (FTC) een onderzoek naar de manier waarop prijzen tot stand komen in de oliesector, nu zijn de zoekmachines weer aan de beurt.
Zoekmachines onder de loep
Al eerder deze week viel het FTC over de overname van Google (Waze). De Federal Trade Commission vermoedt dat er concurrentiewerende motieven in het spel zijn bij Google. De toezichthouder raadt Google aan alle werkzaamheden te staken die betrekking hebben op het integreren van de activiteiten van Waze in Googles eigen dienstverlening tot er een formele goedkeuring voor de overname is.
Nu heeft de FTC tips opgestuurd naar twintig verschillende zoekmachines, waaronder Google, Yahoo en Microsoft's Bing. Volgens de waakhond zijn advertenties beter als zodanig te herkennen door grotere lettertypes, of door in het oog springende visuele effecten op consequente wijze toe te passen.
Mochten deze bedrijven de richtlijnen niet opvolgen, dan riskeren ze consumenten te misleiden en dat is strafbaar. Toch zijn ze niet wettelijk verplicht de brief tot de letter op te volgen.
Eerdere voorschriften
Eerdere voorschriften van de FTC stammen uit 2002. Zoekmachines doen sinsdien beter hun best om advertenties los aan te bieden van andere zoekresultaten.
Toch valt in de laatste jaren op dat het voor veel mensen lastig is om dat onderscheid te maken: uit onderzoek blijkt dat de helft van de zoekers geen verschil ziet tussen advertenties en onafhankelijke websites. Ze klikken eerder op de bovenste link, en dat is vaak juist een gesponsord resultaat.
Labels:
bing,
Federal Trade Commission,
google,
microsoft,
regelgeving,
zoekmachines
Geen thuiskopieheffing op USB en geheugenkaarten!
De branche van promotionele producten en diensten heeft zich verenigd in het Platform Promotional Products (PPP). Binnen deze organisatie staan imagoverbetering door verdere professionalisering, kennisvermeerdering, en belangenbehartiging centraal. PPP is een krachtige organisatie die de individuele bedrijven in de promotionele productensector verenigt. Het lidmaatschap functioneert als een keurmerk richting zakelijke afnemers en eindgebruikers.
PPP verzet zich tegen voorgenomen heffingen op onder meer USB-sticks
In het belang van de bij PPP aangesloten leden heeft PPP zich de laatste weken sterk gemaakt verweer te voeren tegen op handen zijnde heffingen op usb-sticks en andere data-dragers. Auteursrechthebbenden hebben namelijk via de rechter weten te bedingen dat zij vergoedingen dienen te ontvangen op het moment dat hun werk na downloaden ervan wordt opgeslagen op data-dragers, waaronder usb-sticks en mp3-spelers. Die vergoedingen moeten worden bekostigd uit een per 1 januari 2013 in te voeren heffingensysteem. Samen met diverse collega-belangenvertegenwoordigers, waaronder electronica-fabrikanten, verzet PPP zich tegen de voorgenomen heffingen op usb-sticks en mp3-spelers. Het bestuur heeft daarover contact gezocht met de betreffende vertegenwoordigers. Ook heeft het bestuur uitvoerders en stakeholders over het standpunt van de branche geïnformeerd. Mocht het zover komen dat heffingen daadwerkelijk worden ingevoerd, dan zal PPP een uitzonderingspositie bepleiten in verband met het professioneel gebruik waarvoor “onze” data-dragers worden ingezet. Op ons afgeschermde gedeelte van de site kunt u de brieven aan onderhandelende partijen inzien. Het bestuur zal u informeren zodra meer bekend wordt over de vervolgstappen die genomen zullen worden.
Thuiskopieheffing: uitzondering voor usb-sticks en geheugenkaarten!!
Eind vorige week heeft staatssecretaris Teeven de regeling thuiskopieheffingen naar de Tweede Kamer gestuurd. PPP heeft onder meer in brieven aan de onderhandelende partijen haar standpunt duidelijk gemaakt: een pleidooi voor een uitzondering op professioneel gebruik van usb-sticks ten behoeve van onze branche. De staatssecretaris heeft op advies van de onderhandelende partijen usb-sticks en geheugenkaarten buiten de regeling gelaten. PPP is verheugd over deze uitzondering, waardoor geen heffingen op usb-sticks toegepast zullen worden.
PPP verzet zich tegen voorgenomen heffingen op onder meer USB-sticks
In het belang van de bij PPP aangesloten leden heeft PPP zich de laatste weken sterk gemaakt verweer te voeren tegen op handen zijnde heffingen op usb-sticks en andere data-dragers. Auteursrechthebbenden hebben namelijk via de rechter weten te bedingen dat zij vergoedingen dienen te ontvangen op het moment dat hun werk na downloaden ervan wordt opgeslagen op data-dragers, waaronder usb-sticks en mp3-spelers. Die vergoedingen moeten worden bekostigd uit een per 1 januari 2013 in te voeren heffingensysteem. Samen met diverse collega-belangenvertegenwoordigers, waaronder electronica-fabrikanten, verzet PPP zich tegen de voorgenomen heffingen op usb-sticks en mp3-spelers. Het bestuur heeft daarover contact gezocht met de betreffende vertegenwoordigers. Ook heeft het bestuur uitvoerders en stakeholders over het standpunt van de branche geïnformeerd. Mocht het zover komen dat heffingen daadwerkelijk worden ingevoerd, dan zal PPP een uitzonderingspositie bepleiten in verband met het professioneel gebruik waarvoor “onze” data-dragers worden ingezet. Op ons afgeschermde gedeelte van de site kunt u de brieven aan onderhandelende partijen inzien. Het bestuur zal u informeren zodra meer bekend wordt over de vervolgstappen die genomen zullen worden.
Thuiskopieheffing: uitzondering voor usb-sticks en geheugenkaarten!!
Eind vorige week heeft staatssecretaris Teeven de regeling thuiskopieheffingen naar de Tweede Kamer gestuurd. PPP heeft onder meer in brieven aan de onderhandelende partijen haar standpunt duidelijk gemaakt: een pleidooi voor een uitzondering op professioneel gebruik van usb-sticks ten behoeve van onze branche. De staatssecretaris heeft op advies van de onderhandelende partijen usb-sticks en geheugenkaarten buiten de regeling gelaten. PPP is verheugd over deze uitzondering, waardoor geen heffingen op usb-sticks toegepast zullen worden.
Labels:
geschenken,
heffingen,
regelgeving,
relatiegeschenken nieuws,
USB
tips voor een slimme goodiebag!
Iets aan je (potentiële) klanten weggeven is niet alleen attent, het kan ook je naamsbekendheid verhogen. In deze blog geven we je inspiratie en tips hoe je een leuke goodiebag kan weggeven en hoe je de band met je klant kunt versterken.
![]() |
Originele goodiebag |
![]() |
Slim! Emmers bedrukken! |
1. De basis; goedkoop maar ook handig!
Het doel van de ‘goodiebag’ is natuurlijk om de ontvanger meer kennis te geven over het bedrijf. Doe daarom altijd een leuke bedrijfsfolder in de tas. Kies niet voor een ellenlange brochure, maar een korte bondige beschrijving van hoe jouw bedrijf zich onderscheidt van de rest. Vul het tasje aan met een bedrijfspen, een notitieblok en een flesje water. Zo zit er altijd wat in het tasje waar elke mogelijke bezoeker wat aan heeft en het hoeft niet duur te zijn.
2. Focus niet alleen op prijs, maar val op in de massa!
Beter een iets duurder relatiegeschenk, dan goedkope rommel. Het ligt erg voor de hand dat een kwalitatief relatiegeschenk beter is dan een relatiegeschenken van lage kwaliteit. Het geschenk straalt ook af op uw bedrijf. Vul uw goodiebag daarom ook aan met een uniek geschenk.
3. Creatieve tips voor inspiratie
Wanneer u slim nadenkt kan de goodiebag een uiterst effectief communicatiemiddel zijn. Zo hebben wij zelf bedrukte emmers gebruikt i.p.v. een standaard tas. Deze emmer blijft jaren lang in gebruik in een huishouden en/of bedrijf. En het viel ontzetten op, op de beurs! Daarnaast kunt u ook denken aan het jaargetijde (ijskrabber in de winter, strandballen, zonnebril of zonnebrand in de zomer)
4. Eigenlijk nummer 1
De vierde tip kan ook vooraan staan in deze lijst. Voer u algehele strategie door in alles wat u doet. Misschien zijn pennengraaiers op een beurs niet eens zo erg. Zolang u voor naamsbekendheid gaat is een pen een goed en goedkoop middel. Test wel eerst een proefmodel. Niets zo irritant als een pen die heel kort of slecht schrijft of die niet lekker in de hand ligt. Maak een segmentatie in uw relatiegeschenken. Een goede trouwe klant krijgt en cadeau vanachter de de coulissen, deze klant voelt zich speciaal en gewaardeerd (meer verkoop aan een bestaande klant is vaak makkelijker dan iets verkopen aan een nieuwe)
Labels:
goodiebag,
relatiegeschenken tips,
tips,
weggever
Abonneren op:
Posts (Atom)