maandag 2 juli 2012

bedrijf onderscheiden van concurrentie


Als #1 in beeld bij uw relaties

Kwaliteit en uitstraling staan bij u voorop. Het is voor u belangrijk dat een relatiegeschenken uitzoekt dat
  • stijlvol en aansprekend is
  • onderscheidend is
  • een boodschap meedraagt
  • duurzaam is en
  • u blijvend in beeld brengt bij uw opdrachtgever
Daarbij kunnen wij u uitstekend helpen!
Met authentieke en exclusieve geschenken, voor elke gelegenheid bieden wij een passend cadeau. Duurzaam en fairtrade.

Marketing- en innovatiebureau Six Fingers heeft een grootschalig onderzoek verricht naar de staat van onderscheidend vermogen in Nederland. 470 organisaties in Nederland hebben hieraan meegewerkt. Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: waarop onderscheiden succesvolle organisaties zich? Wat zijn de bronnen van ideeën voor organisaties? Wat de struikelblokken bij het formuleren en uitvoeren van een strategie en hoe zien Nederlandse bedrijven de toekomst tegemoet? Hier de 5 belangrijkste feiten en lessen die uit het onderzoek volgen.

Tip 1: Leg de focus op onderscheidend vermogen

Wanneer de focus op onderscheidend vermogen gelegd wordt, worden organisaties eerder succesvol. Uit het onderzoek blijkt dat 82% van de onderscheidende bedrijven succesvoller is dan hun collega-bedrijven binnen de sector. Succesvol is hier gedefinieerd aan de hand van 10 parameters zoals behalen financiele doelen, het merk en de mate waarin klanten trouw zijn.
Tip: creëer onderscheidend vermogen, want onderscheidende organisaties creeren een sterkere positie in de markt. Met als voordeel het kunnen vragen van een prijspremium en het opbouwen van een sterker merk. Wanneer je onderscheidend vermogen creëert houd dan rekening met een aantal zaken:
  • Vergeet je core-business niet, want wat heb je eraan als mensen je wel kennen, maar niet weten wat je doet of levert? 
  • Wat wil de klant? Het onderscheidend vermogen moet wel samen gaan met de behoefte van de klant. Let op: hiermee bedoel ik zeker niet dat het in de markt getest moet worden. Er zijn genoeg producten die succesvol zijn ondanks dat onderzoek aangaf dat het niet zo zou zijn. En er zijn natuurlijk ook voldoende bedrijvcen succesvol die juist niet naar de klant luisteren, maar wel perfect weten waar de behoefte naar uitgaat.
  • Communiceer wat je anders doet dan anderen. Je klanten moeten namelijk wel weten wat je onderscheidend vermogen is. En anders communiceren is geen doel op zich en hiermee bedoel ik ook zeker niet grootschalige campagnes. Alle contacten moeten kloppen. Een grote servicebelofte communiceren en deze niet waarmaken is nu eenmaal zinloos bij een lange-termijnstrategie.

Tip 2: Laat het bekende los

Een speciaal item in het  onderzoek waren de struikelpunten bij de formulering en realisatie van een ondernemingsstrategie. Hieruit blijkt dat vasthouden aan het bekende centraal staat in 2012. Maar liefst 40% van de bedrijven ziet het vasthouden aan het bekende als grootste uitdaging bij het formuleren van een ondernemingsstrategie. Het lijkt erop dat de heersende onzekerheid bedrijven ertoe drijft zich vooral bezig te houden met alles wat onder de eigen beheersing valt.
Tip: zorg dat je deze valkuil ontloopt. Neem de tijd om afstand te nemen van je bestaande strategie en businessmodel. Voldoen deze nog? Of is het tijd om deze te herzien? Nu afstand nemen zorgt voor de ontwikkeling van onderscheidend vermogen in de toekomst.

Tip 3: Denk buiten je industrie, kijk naar succesverhalen uit andere branches

Maar liefst 30% van de succesvolle organisaties kijkt naar succescases uit andere sectoren bij de strategieformulering. 14% altijd en 17% vaak. Het kijken naar succesverhalen uit andere branches één van de succesfactoren is om een succesvol bedrijf te worden. 
Tip: kijk naar andere branches. En ik geef toe, het is preken voor eigen parochie, maar het wordt wel bevestigd in het onderzoek. Transsectoraal innoveren neemt steeds meer in belang toe. Trap dus niet in de valstrik dat de oplossing waarmee je je kunt onderscheiden te vinden is in je eigen sector. Wanneer je concurrent de grote inspiratiebron is, blijf je erop lijken. Niets mis mee als dat je doel is, wel als je onderscheidend vermogen belangrijk vindt.

Tip 4: Leg de strategie helder vast

57% van de succesvolle bedrijven heeft de strategie helder binnen de organisatie vastgelegd. Niet succesvolle organisaties hebben de strategie vaak niet vastgelegd (23%) of deels (42%). Hieruit blijkt dat het vastleggen van de ondernemingsstrategie een belangrijke voorwaarde is om succesvoller te worden. Zo werk je naar het doel toe en wordt duidelijk met welke middelen deze strategie behaald kan worden.
Tip: alleen praten verandert de wereld niet. Leg de strategie daarom vast. En wel op zo’n manier dat er ook mee gewerkt kan worden. Niemand leest een strategierapport van 50 pagina’s, ook al beweert men van wel. En mocht het kloppen, dan is het waarschijnlijk de strateeg die het leest. En laat dat nu meestal niet degene zijn die ermee moet werken. Zorg daarom dat de strategie begrijpelijk en leidend geformuleerd is. Iedereen moet er zin in hebben en eraan willen bijdragen. En niet verwonderlijk toch dat een saai, tot in details uitgewerkt document dit niet bereikt.

onderzoek relatiegeschenken actie supermarkt


Onderzoek relatiegeschenken binnen supermarkten acties


Vraag: Deze maand begint Albert Heijn voor het derde jaar op rij een spaaractie met voetbalplaatjes. C1000 heeft nu een zelfde soort spaaractie (Stars of Football). Wat vindt u ervan dat C1000 dit jaar ook met zo’n spaaractie is begonnen? U kunt meerdere antwoorden geven.

Rond elk Oranje kampioenschap is het weer spannend. 101 relatiegeschenken vraagt zich af welke supermarkt komt met de beste relatiegeschenken of premium spaaractie? En zal deze relatiegeschenken actie uiteindelijk uitmonden in een nieuwe rage? Albert Heijn is meervoudig wereldkampioen wat dat betreft, maar C1000 lijkt een geluksvogel dit jaar.. 


Allen
Mannen
Vrouwen
N=
508
253
255

%
%
%
Ik vind het leuk dat ik bij C1000 voetbalplaatjes kan sparen
10,6
10,3
11,0
Als het om voetbal gaat geldt voor mij: hoe meer spaaracties, hoe beter
3,7
5,9
1,6
Ik vind het slim van C1000 om ook met zo’n spaaractie te beginnen
28,3
30,8
25,9
Ik houd niet van voetbal, dus dit soort spaaracties interesseert mij niet
28,5
22,5
34,5
Ik vind dat C1000 deze spaaractie van Albert Heijn niet moet imiteren
23,2
24,5
22,0
Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in spaaracties
20,1
24,9
15,3
Anders
5,9
6,7
5,1
Geen mening
3,1
3,6
2,7
Totaal
123,4
129,2
118,1



Allen
<30 jaar
30-39 jaar
40-49 jaar
50-59 jaar
60+
N=
508
97
76
99
95
141

%
%
%
%
%
%
Ik vind het leuk dat ik bij C1000 voetbalplaatjes kan sparen
10,6
7,2
15,8
12,1
9,5
9,9
Als het om voetbal gaat geldt voor mij: hoe meer spaaracties, hoe beter
3,7
3,1
7,9
6,1
3,2
0,7
Ik vind het slim van C1000 om ook met zo’n spaaractie te beginnen
28,3
32,0
35,5
35,4
26,3
18,4
Ik houd niet van voetbal, dus dit soort spaaracties interesseert mij niet
28,5
30,9
26,3
33,3
37,9
18,4
Ik vind dat C1000 deze spaaractie van Albert Heijn niet moet imiteren
23,2
43,3
21,1
14,1
18,9
19,9
Ik ben helemaal niet geïnteresseerd in spaaracties
20,1
15,5
17,1
20,2
16,8
27,0
Anders
5,9
9,3
5,3
2,0
4,2
7,8
Geen mening
3,1
2,1
-
4,0
2,1
5,7
Totaal
123,4
143,4
129,0
127,2
118,9
107,8

Bron: PanelWizard (januari 2011) in opdracht van One Question

beste groene merk

Duurzame relatiegeschenken en groene relatiegeschenken
Duurzame relatiegeschenken bedrukken? Een duurzaam relatiegeschenk aanschaffen voor uw klant of personeel? Deze duurzame relatiegeschenken zijn niet of nauwelijks milieubelastend en ondersteunen een groene, duurzame aanpak van uw organisatie. Bekijk onze collectie duurzame geschenken en vraag een offerte aan.
--
Toyota ‘Best Global Green Brand 2012’
Voor het tweede jaar op rij, heeft Interbrand Amsterdam in opdracht van Tijdschrift voor Marketing, een rapport opgesteld over de status van Nederlandse Mediamerken. Naast de rangschikking van de 25 sterkste mediamerken in Nederland, is dit rapport een studie waarin de onderliggende dimensies van Nederlandse Mediamerken en kanalen in kaart gebracht worden. Het rapport biedt inzichten in de laatste ontwikkelingen in het dynamische medialandschap en identificeert trends die ook voor merken buiten de media relevant zijn. Zie onderstaand een directe link naar het volledige rapport. Toyota is opnieuw nummer één op de wereldwijde ‘Best Global Green Brands 2012’ ranglijst van Interbrand. Johnson & Johnson is dit jaar runner-up en Honda staat op nummer drie. 


De groene ranglijst van het merkenbureau is gebaseerd op zowel de publieke perceptie van duurzame merken als de daadwerkelijke groene prestaties van die merken, zoals door Deloitte gemeten voor dit onderzoek. Nissan (nr.21), H&M (nr.46) en UBS (nr.50) zijn dit jaar nieuw op de lijst, met H&M als enige modeketen binnen de top 50. De lijst wordt dit jaar gedomineerd door automerken, met Toyota opnieuw als aanvoerder van de lijst. Niet geheel verrassend, gezien duurzaamheid nog steeds een van de kernprioriteiten is van het merk.

andre kuipers terug op aarde

André kuipers terug op aarde

Voordat  André Kuipers terug op aarde kwam was er nog een officieel bericht op zijn eigen webblog. :Over een paar uur stap ik samen met mijn collega's Oleg Kononenko en Don Pettit in de Sojoez-capsule. Zes maanden zijn voorbij gevlogen. Als we losgekoppeld zijn, draaien we nog twee rondjes om de aarde. Dan zit mijn ruimtereis er, na 193 dagen, definitief op. Ik ga terug met gemengde gevoelens. De ruimte zal ik ontzettend missen. Het heerlijke zweven, het uitzicht, het nuttige werk dat ik aan boord kon doen en de mensen met wie ik al deze ervaringen heb gedeeld. Maar ik wil ook mijn gezin, familie en vrienden weer zien. En ik wil genieten van frisse lucht, de zon in mijn gezicht en een douche die ik hier zes maanden lang heb moeten missen. Tijd om te vertrekken. Tot ziens, op aarde! (Bron: andre zijn blog)

astro

Daarna Onder grote belangstelling is André Kuipers dan gisteren teruggekeerd op aarde. Na een verblijf van meer dan zes maanden in het internationale ruimtestation ISS, landde de Nederlandse astronaut met zijn collega's veilig in Kazachstan. De missie van Kuipers is een felicitatie waard, alleen al omdat hij alle mogelijkheden heeft benut om landgenoten bij zijn werk in het ruimtestation te betrekken en hen iets te laten leren van het wetenschappelijk onderzoek dat daar wordt gedaan. Kuipers' aanstekelijke enthousiasme zal ongetwijfeld jonge mensen inspireren tot een wetenschappelijke carrière, al is het op aarde.


Een missie als deze is bijna routine. Het ruimtestation wordt permanent bewoond. En weinig mensen hebben dat in de gaten. Maar als een Nederlander naar het ruimtestation afreist, leeft het land mee. Rechtvaardigt dat de enorme kosten die gemoeid zijn met de bemande ruimtevaart? Nee. Maar een kosten-batenanalyse van de bemande ruimtevaart loopt sowieso dood. Tel alle baten in wetenschappelijke resultaten, technologische innovaties, educatie op, doe er desnoods het batig saldo nationale trots bij, en je komt nog steeds niet aan de kosten van zo'n ruimtereis.

dinsdag 26 juni 2012

presenteren met ipad


Ik kwam leuke ipad tips tegen op sprout. En ik dacht deze deel ik even via onze relatiegeschenken blog. Goed, je hebt dus een iPad aangeschaft, maar doe je er ook wat mee? Vooral voor presentaties in kleine groepen (salesgesprekken, vergaderingen) kun je hem inzetten. 4 tips.

Valt het je ook op dat de iPad/tablet steeds vaker op tafel wordt gelegd tijdens zakelijke gesprekken? Het komt namelijk gelikt over om met je tablet een presentatie te houden of opeens tijdens je gesprek je klant te verbazen met een coole graphic. Wat misschien wel het fijne eraan is, is dat je er juist heel veel niet mee kan. Het dwingt je daarmee om de dingen eenvoudig te houden. 4 tips voor als je aan een iPad-presentatie waagt.

1. Formuleer je boodschap compact

Het scherm van de iPad heeft een doorsnede van iets meer dan 17 centimeter. Ben je een ondernemer die bij zijn gemiddelde presentatie meer dan 20 slides nodig heeft en ze ook nog eens helemaal volschrijft met tekst? Zet je dan schrap. Wie op een tablet effectief wil presenteren moet het echt heel bonding houden. Hoe compacter hoe groter je het letterype of de afbeelding kunt maken. Waar je op een labtop nog een hele zin gebruikt, zul je jezelf moeten dwingen je boodschap samen te vatten in steekwoorden. Als je dan toch een grafiek of illustratie wilt gebruiken die wat gedetailleerder is, dan kun je de iPad even rond laten gaan. Dat werkt natuurlijk mooi als onderbreking.
In deze video kun je zien hoe je de verschillende apparaten op elkaar aansluit, als je van Keynote gebruik maakt:

2. Gebruik een projector

Je kunt de iPad prima gebruiken voor als je met een kleine groep aan een tafel zit of als je in een een-op-eengesprek met je klant zit. Als je voor een grote groep gaat staan, zul je hem moeten aansluiten op een projector. Daarvoor heb je een Apple VGA-adapter nodig.  Geen projector? Als je een televisie hebt met VGA-aansluiting dan kun je de VGA-adapter ook gebruiken. Als je een HDTV hebt kun je een presentatie ook direct streamen vanaf je iPad naar de tv. Je moeten hiervoor wel Apple TV nodig: een 'streamingdoosje' dat je iPad/computer verbindt met je tv. Om je iPad te laten schakelen met Apple TV heb je weerAirplay nodig, die app kun je gewoon downloaden in de Appstore.

3. Gebruik een afstandsbediening

Iedere keer met je vette vingers over het scherm heen om naar de volgende slide te gaan, dat kan echt anders. Als je Keynote op de iPad gebruikt (Powerpoint van Apple), dan kun je eenKeynote Remote op je iPhone dowloaden als app. Die app maakt weer gebruik van bluetooth/of wifi om met je de Keynote-app op je iPad te schakelen. Je kunt op die manier eenpresentatie laten afspelen en met je iPhone naar de volgende slides gaan. 
Als je een stap verder wilt gaan, kun je bijvoorbeeld 2Screens als app op de iPad downloaden. Deze app stelt je instaat om je iPad als een whiteboard te gebruiken en visueel aantrekkelijke slideshows te maken. Als je dan de iPad als het presentatiescherm gebruikt, dan kun je de iPhone (2 screens remote app) als controller gebruiken. Deze video van 2screens laat mooi zien hoe je de verschillende apparaten kunt combineren.

4. Kies je presentatietool nauwkeurig

Je kunt natuurlijk van de bij punt 3 genoemde apps gebruik maken. Er zijn echter nog een aantal webgebaseerde presentatietools beschikbaar die in opmars zijn en een mooi alternatief kunnen vormen. Prezi is een van die tools, waarmee je op heel intuïtieve manier een boodschap kunt overbrengen (weinig woorden, veel visuals). Ook is Sliderocket een alternatief, een tool die erg goed in video's afspelen. Je maakt je presentatie dus 'online'. Via de Prezi-viewer of Sliderocket-viewer, te downloaden in Appstore, kun je de presentatie op je iPad afspelen.  
De Sliderockter-app stelt je eveneens instaat om Powerpoint-presentaties af te spelen. Als je op je kantoor werkt met Microsoft Office-software en je dus ook andere soorten Office-bestanden wilt laten zien op je iPad dan kun je ook de Quick Office Pro-HD gebruiken. Je kunt zo daarmee zowel Powerpoint-presentaties afspelen als je klant even een Excel-sheet laten zien op je iPad.