maandag 2 juli 2012

andre kuipers terug op aarde

André kuipers terug op aarde

Voordat  André Kuipers terug op aarde kwam was er nog een officieel bericht op zijn eigen webblog. :Over een paar uur stap ik samen met mijn collega's Oleg Kononenko en Don Pettit in de Sojoez-capsule. Zes maanden zijn voorbij gevlogen. Als we losgekoppeld zijn, draaien we nog twee rondjes om de aarde. Dan zit mijn ruimtereis er, na 193 dagen, definitief op. Ik ga terug met gemengde gevoelens. De ruimte zal ik ontzettend missen. Het heerlijke zweven, het uitzicht, het nuttige werk dat ik aan boord kon doen en de mensen met wie ik al deze ervaringen heb gedeeld. Maar ik wil ook mijn gezin, familie en vrienden weer zien. En ik wil genieten van frisse lucht, de zon in mijn gezicht en een douche die ik hier zes maanden lang heb moeten missen. Tijd om te vertrekken. Tot ziens, op aarde! (Bron: andre zijn blog)

astro

Daarna Onder grote belangstelling is André Kuipers dan gisteren teruggekeerd op aarde. Na een verblijf van meer dan zes maanden in het internationale ruimtestation ISS, landde de Nederlandse astronaut met zijn collega's veilig in Kazachstan. De missie van Kuipers is een felicitatie waard, alleen al omdat hij alle mogelijkheden heeft benut om landgenoten bij zijn werk in het ruimtestation te betrekken en hen iets te laten leren van het wetenschappelijk onderzoek dat daar wordt gedaan. Kuipers' aanstekelijke enthousiasme zal ongetwijfeld jonge mensen inspireren tot een wetenschappelijke carrière, al is het op aarde.


Een missie als deze is bijna routine. Het ruimtestation wordt permanent bewoond. En weinig mensen hebben dat in de gaten. Maar als een Nederlander naar het ruimtestation afreist, leeft het land mee. Rechtvaardigt dat de enorme kosten die gemoeid zijn met de bemande ruimtevaart? Nee. Maar een kosten-batenanalyse van de bemande ruimtevaart loopt sowieso dood. Tel alle baten in wetenschappelijke resultaten, technologische innovaties, educatie op, doe er desnoods het batig saldo nationale trots bij, en je komt nog steeds niet aan de kosten van zo'n ruimtereis.

Bemande ruimtereizen zijn altijd ook om andere redenen ondernomen dan economisch gewin. Politieke redenen bijvoorbeeld: de Koude Oorlog tussen de Verenigde Staten en Rusland werd deels uitgevochten in de ruimte. Die oorlog heeft plaatsgemaakt voor vreedzame internationale samenwerking in het ruimtestation ISS, met als belangrijkste doel wetenschappelijk onderzoek en technologische ontwikkeling, en een half oog op het uitzetten van toekomstige ruimtereizen. Want die zal de mensheid blijven ondernemen, zoals hij in het verleden over bergen trok, zeeën en oceanen overstak en naar onpeilbare diepten dook. Uit nieuwsgierigheid meestal, en gewoon omdat het mogelijk bleek.

Daarmee is niet gezegd dat de landen die nu het ruimtestation beheren, de enorme hoeveelheden publieke middelen die het vergt moeten blijven ophoesten. Het is zelfs onwaarschijnlijk dat ze dat blijven doen, omdat ze het nauwelijks kunnen rechtvaardigen. Maar er zullen andere spelers komen die koers zetten richting ruimte. Zoals China, dat de eerste fundamenten voor zijn ruimtestation heeft gelegd. En vooral commerciële partijen. Het is in de onbemande ruimtevaart niet anders geweest; ontwikkeld met publieke middelen, is dat nu een lucratieve bedrijfstak (bron:Trouw)

André kuipers terug op aarde

Astronaut André Kuipers voelt zich ‘niet al te goed’ als het om lopen en zijn evenwicht gaat. “Het lopen is bijna onmogelijk”, zei hij voor de camera van de NOS.

Kuipers zei zich verlamd te voelen. “Ik moet echt leren lopen. Mensen moeten mij dus ondersteunen.” Als de gisteren teruggekeerde astronaut veel beweegt wordt hij ‘ernstig duizelig en heel erg misselijk’.

De astronaut, die 193 dagen in de ruimte verbleef, zei heel blij te zijn dat de missie goed is verlopen en dat die is beëindigd met een goede landing. Die landing noemde hij niet comfortabel. “Het is een pijnlijke ervaring en als je terug bent voel je je echt belabberd, maar mentaal gaat het uitstekend.”

Kuipers ziet vandaag in Houston zijn vrouw en kinderen terug. Daar ondergaat hij deze week medische controles. Vrijdag staat in Houston een persconferentie gepland. Europese media kunnen via een videoverbinding bij een wetenschappelijk centrum van ruimtevaartorganisatie ESA in Noordwijk vragen stellen.

Leuke rondleiding door het ruimte station:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten