woensdag 26 september 2012

Medische relatiegeschenken


Medische relatiegeschenken

Met de kop; Arts nog altijd op grote schaal gefêteerd, gaf adformatie een tijdgeleden nog aan dat accountmanagers en artsenbezoekers op grote schaal cadeautjes en relatiegeschenken geven. Dit gebruiken ze als reclame bij de huisartsen voor medicijnen. Dit bleek uit onderzoek van DGV, instituut voor verantwoord medicijngebruik. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) geeft echter aan dat dit cijfer in 2010 in iedergeval flik is bijgedraaid. Het onderzoek spitste zich vooral toe op de vraag of er sprake was van ‘gunstbetoon’ van de fabrikanten aan de huisartsen.




De inspectie spreekt van ‘gunstbetoon’ als fabrikanten geschenken, reisjes of andere leuke dingen uitdelen aan klanten voor een bedrag boven de 50 euro. Als er cadeautjes werden gegeven bij de cursussen, waren ze volgens de inspectie ‘van geringe waarde’ en hadden ze bovendien een link met het vak van de huisarts.


Via de krant Trouw waren er ook al eens berichten. Dokters kregen handenvol spullen die niets te maken hebben met hun werk: horloges, wijn, chocolade, kunstwerken, onderwatercamera’s, truien, skibrillen, draadloze muizen, koffiezetapparaten, de Michelingids, strandmatten, radio’s en uitnodigingen voor een dagje Utrecht of voor een concert van Jan Vayne.

Al met al zijn er dus tegenstrijdige berichten. Het ligt natuurlijk ook gevoellig in de medische branche. Wij zijn van mening als het gaat om een leuk cadeau of geschenk en het valt onder de aangestelde grens dan moet dit kunnen om producten te promoten. Uiteraard mag dit niet ten koste gaan van de consument. Maar het is toch ook mogelijk om met een klein budget leuke geschenken samen te stellen: zoals deze dokter of een leuke giftset.