woensdag 28 november 2012

Marketing Skyfall Heineken

Via het AD zagen we het bericht over onze Favo Spion, James Bond. In de laatste James Bond-film Skyfall drinkt de Britse superspion niet alleen zijn vertrouwde drankje vodka-martini, maar slurpt hij ook uit een flesje Heineken. Het Nederlandse biermerk heeft 60 miljoen euro betaald om het decennialange monopolie van 'shaken, not stirred' te doorbreken.



Net als Coca cola gaat de marketing er dus veel meer naar Experience Marketing. Men kan zich associëren met de persoon of het gevoel van de Experience.  


Wat is Experience Marketing?

Experience of Experiential marketing is een marketing techniek waarmee getracht wordt de klant het onderscheidend vermogen van een product te laten “ervaren” waardoor een bepaalde relatie met het product of dienst tot stand komt. Experiental marketing speelt voornamelijk in op WOMM (word of mouth marketing) en is daarom ook bijzonder geschikt voor social media. Mensen praten namelijk graag over “ervaringen” met producten en diensten die zijn bevallen. Door klanten voordelen te laten ervaren gaan zij marketing voor het bedrijf maken. We hebben dit ook gezien in de aanloop van Skyfall. veel mensen twitterden over het flesje van Heineken. Sommige fans waren in het begin ook kritisch. Maar al met al werd er veel over gesproken!

Leuke Gimmick voor het Heineken blikje

Skyfall en Heineken hebben een leuke samenwerking waarbij Heineken Skyfall promoot en ze James Bond en Skyfall weer kunnen gebruiken in de marketing van Heineken. Al met al wordt de Heineken gepromoot met als duidelijk onderscheid dat James het bier drinkt, stoer, zo vanuit de fles. Voor het blik van Heineken zouden ze ook de Experience verder kunnen uitnutten met een leuke gimmick. Neem nu de Click Lock een onderscheidende promotie voor een drankblikje



De slimme sluiting voor een drankblikje. Te gebruiken op gesloten en geopende blikjes. Eenvoudig door drukken aan te brengen en af te nemen. Het gepatenteerde sluitsysteem zorgt ervoor dat het geopende blikje op de kop kan worden gehouden zonder verlies van het drankje! Door de fullcolour-bedrukking uitermate geschikt voor een kleurrijke reclame-uiting voor bijvoorbeeld Skyfall. In de winkel zouden deze dan geleverd kunnen worden met de six-packs van Heineken.


Product placement
Ondanks dat veel fans aan het begin kritiek hadden op de actie van Heineken en de nieuwe bond film makers is de film, inmiddels al qua opbrengst de succesvolste Bond-film ooit. Sinds afgelopen weekend staat de opbrengst op bijna 550 miljoen euro en passeerde daarmee de vorige recordhouder Casino Royale uit 2006. Een andere reden waarom de film financieel zo'n succes is, is dat een groot deel van de productiekosten (ruim 150 miljoen euro) werd gedekt door adverteerders die hun producten in de film wilden, meldt Business Insider. Naast Heineken zijn ook merken als Sony, BMW en Omega in de film te zien.