woensdag 28 november 2012

paarse krokodil OHRA

De paarse krokodil van OHRA

Soms is een relatiegeschenk zo effectief dat het een metafoor kan worden Het begrip paarse krokodil is afkomstig van een televisiereclamespot in 2002 van verzekeringsmaatschappij OHRA. Vervolgens is het begrip uitgegroeid tot een metafoor voor overdreven en klantonvriendelijke bureaucratie en regelzucht.


Een opblaasbare paarse krokodil 

Het reclamefilmpje toont een moeder die met haar dochtertje bij de informatiebalie van een zwembad komt. De moeder zegt dat de dochter een opblaasbare paarse krokodil heeft achtergelaten. Ze komen die nu ophalen. Het meisje ziet de krokodil in de hoek van de infobalie staan en verheugt zich er al op dat ze haar opblaasbeest over enkele ogenblikken terug zal hebben. Maar zo makkelijk gaat dat niet. De man onderbreekt zijn computerspelletje en haalt verveeld een formulier uit de kast. De moeder moet het "in blokletters invullen en morgenochtend tussen 9 en 10 inleveren bij de Dienst Recreatie." De vrouw reageert verbaasd: "Maar hij staat daar", wijzend naar de krokodil in de hoek. De man beaamt dat ("Ja, hij staat daar"), maar onderneemt geen actie. De uitdrukking 'paarse krokodil' was een tijdje populair en alleen het noemen ervan gaf bij velen een reactie van herkenning van het probleem van een onredelijke bureaucratie.

De krokodil bij 101 relatiegeschenken;)