woensdag 5 december 2012

relatiegeschenken en belasting

Drempelbedrag personeelsvoorzieningen, giften en relatiegeschenken

Af en toe krijgen we vragen over belasting en relatiegeschenken. Of belasting en bedrijfskleding. Het leek me daarom goed om eens de informatie van de belastingdienst te delen via onze blog. Let wel; 101 relatiegeschenken is is niet aansprakelijk voor deze informatie. Het is slechts bedoeld om de informatie van de belastingdienst te delen. Bij twijfel kunt u ten allen tijde beter contact opnemen met de belastingdienst of met uw belasting inspecteur.

weetjes over relatiegeschenken en belasting, voor u geselecteerd


De btw die u betaalt over uitgaven voor giften, relatiegeschenken en personeelsvoorzieningen, is niet altijd aftrekbaar. Er geldt een drempelbedrag van € 227 (exclusief btw) per ontvanger per boekjaar. Blijven uw jaarlijkse uitgaven hieronder? Dan mag u de btw hierover aftrekken.

Hoe bepaalt u de uitgaven per medewerker?
Giften en relatiegeschenken zijn meestal persoonsgebonden. Personeelsvoorzieningen kunnen voor meerdere medewerkers bestemd zijn, zoals bijvoorbeeld een bedrijfsfitnessruimte.
De persoonsgebonden uitgaven, rekent u toe aan de desbetreffende personen. Uitgaven die u doet voor een groep medewerkers, deelt u door het aantal personen dat van de voorziening gebruik maakt of gebruik kan maken. U kunt nu per medewerker vaststellen of u het drempelbedrag hebt overschreden. Voor de gevallen waarin dat zo is, kunt u de btw over de uitgaven niet als voorbelasting aftrekken.

Rekenvoorbeeld relatiegeschenk kerstpakket
U geeft al uw personeel een kerstpakket van € 75 exclusief btw. Voor de helft van uw personeel hebt u bovendien een uitje verzorgd: kosten € 400 exclusief btw per persoon. Aan 1 werknemer hebt u een jubileumhorloge van € 150 exclusief btw cadeau gegeven. Hierbij geldt dan het volgende:
U mag de btw aftrekken van het kerstpakket dat u geeft aan personeel waarvoor u geen uitje hebt verzorgd.
U mag de btw van het horloge aftrekken, als u voor dit personeelslid geen uitje hebt verzorgd.
De kosten (€ 225) blijven dan onder het drempelbedrag van € 227.
U mag geen btw aftrekken van de kosten van het uitje.
Contante betaling en afschrijvingen

U telt alleen de uitgaven mee waarover u btw hebt betaald. Contante betalingen zoals een 13e maand, of winstdeling tellen niet mee. Schrijft u af op uw personeelsvoorzieningen? Dan baseert u de uitgaven per jaar op een redelijke afschrijving. De afschrijving doet u op dezelfde manier als bij de inkomstenbelasting en de vennootschapsbelasting.

Eigen bijdrage
Ontvangt u van uw werknemers of relaties een eigen bijdrage voor de voorzieningen of de relatiegeschenken? Dan trekt u deze opbrengsten (exclusief btw), af van de uitgaven. Als de uitgaven op die manier onder het drempelbedrag komen, mag u de btw over de uitgaven aftrekken. Over de eigen bijdrage moet u btw betalen en aangeven in uw btw-aangifte.
Btw terugbetalen
Hebt u btw afgetrokken voor uitgaven die boven het drempelbedrag liggen? Dan moet u deze btw terugbetalen.

In de onderstaande tabel vindt u een opsomming van kosten. Per kostensoort ziet u welk percentage van de kosten u mag aftrekken bij het bepalen van de winst uit onderneming.

Tabel Kosten voor de onderneming


Soort kosten
Welk deel van de
kosten is aftrekbaar?
Werkruimte thuis
0%, met uitzonderingen
Voedsel, drank, genotmiddelen,
representatie, congressen,
seminars, studiereizen, e.d.*1
drempel € 4.400*2
Telefoonabonnement thuis
0%
Zakelijke telefoongesprekken thuis
100%
Algemene literatuur
0%
Vakliteratuur
100%
Werkkleding*3
100%
Kleding (geen werkkleding)
0%
Persoonlijke verzorging
0%
Aktetassen e.d.
100%
Apparatuur en instrumenten
die niet tot het
ondernemingsvermogen behoren
0%
Verhuiskosten
beperkt
Huisvesting buiten de woonplaats
beperkt
Geldboeten
0%
Auto van de zaak
beperkt
Zakelijke kosten eigen auto
beperkt
Vaartuigen voor
representatieve doeleinden
0%
*1 Onder de post 'voedsel' vallen zakenlunches en -diners (ook de fooien). Denk bij 'drank' aan koffie, thee, melk en frisdrank. Bij 'genotmiddelen' moet u denken aan onder andere sigaretten en sigaren. Onder 'representatie' vallen onder meer de kosten van recepties, feestelijke bijeenkomsten en vermaak. Bij deze kosten geldt dat u het deel van het totaalbedrag mag aftrekken dat boven de drempel van € 4.400 uitkomt.

*2 Voor de kosten van voedsel, drank, genotmiddelen, representatie, congressen, seminars, studiereizen en dergelijke kunt u in plaats van het toepassen van de € 4.400 drempel ook 73,5% van deze kosten aftrekken. Wilt u deze methode toepassen, dan kunt u daar bij de aangifte voor kiezen.

*3 Werkkleding is kleding die u (bijna) uitsluitend kunt dragen in het kader van uw onderneming. Dit moet blijken uit de uiterlijke kenmerken van de kleding (bijvoorbeeld:een uniform of overall). Is de kleding ook geschikt om buiten uw onderneming te dragen? Dan moet de kleding zijn voorzien van een beeldmerk met een oppervlakte van minimaal 70cm2. Het beeldmerk moet verwijzen naar uw onderneming.