woensdag 24 oktober 2012

enquete voorbeeld onderzoek kerstpaketten


Kerstpakketten onderzoeks voorbeeld

Als het om eindejaarsattenties gaat, telt het eigen personeel zwaarder dan externe relaties. Dat is een van de opvallende conclusies uit het Eindejaars Onderzoek dat onderzoekbureau One Question uitvoerde in opdracht van PromZ Magazine onder professionele inkopers bij het Nederlands bedrijfsleven.

One Question  gaf ook een onderzoeks voorbeeld

Eindejaarsgeschenken en kerstpakketten: hoe onderzoek je dat?


Het levert altijd weer veel discussiestof op: de eindejaarsgeschenken voor klanten en de kerstpakketten voor het eigen personeel. Worden ze gewaardeerd? Wat vindt men van de inhoud? Zou men iets anders willen?




Advies 1: Komende jaarwisseling een onderzoekje houden, dat helpt je volgend jaar

Het aardige van eindejaarsgeschenken en kerstpakketten is dat ze elk jaar weer terugkomen. Wie een bescheiden onderzoekje rond de jaarwisseling 2012/2013 houdt, krijgt nuttige informatie die je bij de discussies over de eindejaarsgeschenken en kerstpakketten bij de jaarwisseling 2013/2014 goed zult kunnen gebruiken.

Wat zou je als bedrijf willen weten? Ten eerste of de ontvanger het geschenk waardeert en ten tweede of men mogelijk toch iets anders zou willen dan men nu gekregen heeft.

We maken nu een scheiding tussen eindejaarsgeschenken voor relaties en kerstpakketten voor het personeel.

------


Advies 2: Doe géén onderzoek bij klanten naar wat ze van jouw eindejaarsgeschenk vinden

Moet je relaties vragen wat ze van het eindejaarsgeschenk vinden dat ze van jou als bedrijf hebben gekregen? Dat lijkt erg veel op het vissen naar complimenten. Ons advies: niet onderzoeken. Maar vraag wel aan je eigen medewerkers om de reacties die ze van klanten over eindejaarsgeschenk krijgen, intern door te geven. Zet die reacties op een rij, dat levert ook nuttige informatie op.

-------


Advies 3: Wil je het oordeel van je personeel over het huidige kerstpakket meten, doe dat dan anoniem, dus vraag niet naar de naam van degene die zijn of haar oordeel geeft

Advies 4: Stel aan personeelsleden geen vragen naar een oordeel over iets wat ze hebben gekregen

Personeel is iets anders. Vraag je eerst af of je iets zou willen aanpassen bij het onderwerp ‘kerstpakket’.  Wil je van een traditioneel pakket naar een pakket met ‘eigen keuze’-mogelijkheden? Of juist omgekeerd? Of een combinatie van vooraf uitgezochte artikelen en een beperkt aantal eigen keuze-mogelijkheden? Moet het in de sfeer van levensmiddelen en dranken of overweeg je iets anders? Wil je voor iedereen hetzelfde kerstpakket of wil je naar aparte pakketten voor jongere en oudere medewerkers of voor mannen en vrouwen?
Realiseer je wel dat  het stellen van de vraag eigenlijk al het beantwoorden daarvan is. Werk je met een traditioneel kerstpakket en overweeg je over te stappen op ‘eigen keuze’, dan wek je al verwachtingen bij het personeel door alleen al een vraag daarover te stellen. Bedenk ook dat het voor personeelsleden vrij lastig is om te zeggen dat ze iets wat ze hebben gekregen, eigenlijk niet leuk vinden.

------


Advies 5: Laat de personeelsleden maar zeggen hoe zij een kerstpakket zouden samenstellen, als ze het zelf zouden moeten beslissen

Wat kun je dan wel aan personeelsleden vragen?

De oplossing is vrij simpel: vraag je personeelsleden om zich te verplaatsen in de rol van de bedrijfsleiding: als jij het moest beslissen, wat zou jij dan in een kerstpakket stoppen?
Laat die vraag ‘open’ beantwoorden, dan krijg je het beste beeld. Bovendien, als je direct al een aantal antwoordmogelijkheden geeft, schep je daarmee weer de nodige verwachtingen!

------


Advies 6: Vraag aanvullend alleen naar geslacht en leeftijdscategorie

Met die ene vraag weet je eigenlijk al genoeg: ‘Stel dat jij/u tot taak had om het kerstpakket dat ons bedrijf jaarlijks verstrekt, samen te stellen, wat zou je er in doen en wat zou je er zeker niet in doen?’

Ik zou het volgende in het kerstpakket doen:
………
………

Wat ik zeker niet in het kerstpakket zou doen, is:
………
………


Na deze vraag laat je alleen noteren of men man of vrouw is en tot welke leeftijdscategorie men behoort. Die leeftijdscategorieën moeten aansluiten op de leeftijdsverdeling van het totale personeelsbestand. Een winkelketen met veel jongeren zou de indeling ‘tot 20 jaar’, 20-29 jaar’, ’30 tot 39 jaar, etc. kunnen hanteren, bedrijven met een wat ouder personeelsbestand kunnen beginnen met ‘tot 30 jaar’.
Maar meer moet je niet vragen (afdeling, functie, etc.). Heeft weinig of niets te maken met het oordeel over kerstpakketten (geslacht en leeftijd wel) en bovendien komt dan de anonimiteit van de deelnemers aan het onderzoekje in gevaar.

Zo’n onderzoek kun je gemakkelijk zelf uitvoeren. Verspreid een vragenlijstje en laat de medewerkers het ingevuld in een aparte bus deponeren. Via de e-mail kan ook maar dan moet je wel op een aparte website een onderzoeksprogrammaatje installeren. Want als men de antwoorden moet terugmailen, is het onderzoek niet meer anoniem.