woensdag 24 oktober 2012

Onderzoek eindejaarsgeschenken 2012

Eindejaarsgeschenken 2012


Voor u het weet is het alweer zover, Kerst! Het ultieme moment om uw personeel en relaties te laten weten hoezeer zij worden gewaardeerd in het bedrijf. Al sinds de 19e eeuw is het in Nederland gebruikelijk je werknemers tijdens kerst een extra bedankje te geven, vaak in de vorm van een kerstpakket.Ieder jaar is het weer de uitdaging om een geschikt cadeau te vinden dat deze waardering uitstraalt. Voor de kerstpakketten van 2012 maakte 101 relatiegeschenken ook een selectie en zoomen we in dit artikel in op de trends, ontwikkelingen en kansen.




Onderzoek naar het kerstpakket

 Er worden meerdere onderzoeken uitgevoerd naar de markt van kerstpaketten en de toekomst en de trends op het gebied van eindejaarsgeschenken. Zo liet PromZ (PromZ is het platform voor actiemarketing, promotionele producten & diensten in de Benelux.) een onderzoek uitvoeren door One Question. (*zie voorbeeld enquete van de website van One Question in onze blogpost voorbeeld enquete kerst onderzoek). Het onderzoek draaide in dit geval om de vraagstelling op welke wijze Nederlandse opdrachtgevers omgaan met kerstpakketten voor het eigen personeel en eindejaarsgeschenken voor relaties. Daarnaast werd verder op het onderwerp ingestoken op de berurs Relatiez. (vakbeurs in jaarbeurs Utrecht).

Belangrijkste conclusies

Als het om eindejaarsattenties gaat, telt het eigen personeel zwaarder dan externe relaties. Dat is een van de opvallende conclusies uit het Eindejaars Onderzoek dat onderzoekbureau One Question uitvoerde in opdracht van PromZ Magazine onder professionele inkopers bij het Nederlands bedrijfsleven.



Ontvangerstevredenheid
Vanuit de bijeenkomst tijdens Relatiez bleek dat de ontvangerstevredenheid niet bijzonder hoog is. Slechts 22 procent van de ontvangers bleken tevreden te zijn met hun pakket. 23 procent vindt dat het ermee door kan en de rest (meer dan de helft!) is minder tevreden. daarnaast bleek uit de lezing dat 16 procent ondermeer zeer ontevreden is over het ontvangen van het pakket. Eenzelfde percentage vindt het weggegooit  geld en 20 procent geeft weer dat de inhoud niet word gebruikt. Conclusie: De ontvangerstevredenheid is zeker voor verbetering vatbaar.

Budgetten
Vanuit het onderzoek voor Promz komt naar voren dat iets minder dan de helft van de opdrachtgevers (45%) in 2012 kerstpakketten zal verstrekken aan het personeel. En 30% van plan is om in 2012 eindejaarsgeschenken te verstrekken aan relaties. (cijfers gebaseerd op beursbezoekers Promz event 2012)

Differentiëren
Uit het kerstpakketten onderzoek komt tevens naar voren dat de opdrachtgevers in zeer weinig gevallen differentiëren qua kerstpakket. In eindejaargeschenken voor relaties wordt in veel hogere mate gedifferentieerd maar ook daar word in de meeste gevallen gekozen voor hetzelfde geschenk voor alle relaties.Hier liggen dus kansen omdat deze reden een belangrijke reden is waarom de ontvangers ontevreden waren. Ook wanneer we kijken naar de cijfers van het personeels bestand van een bedrijf kan het deffertieeren een kans bieden. Binnen de lezing werd aangegeven dat een gemiddeld personeels bestand voor procent uit mannen bestaat en 40 procent uit vrouwen. Zover willen wij niet gaan maar het geeft wel reden tot nadenken. Wanneer deze verhoudingen zo zijn is het een kans om te differentiëren in cadeau. Ook de leeftijdsopbouw of afkomst van de medewerker kan interessant zijn om rekening mee te houden. Zowel voor de directie van een bedrijf als de adviserende rol van de leverancier.

Eindbalans
Kerstpakketten voor eigen personeelsleden en eindejaarsgeschenken voor relaties, het is een jaarlijks terugkerend discussiepunt binnen veel bedrijven: wat gaan we dit jaar doen? Wie krijgt wel wat en wie niet? Wat komt er in? Wat mag het kosten? Wie neemt de beslissingen? Welke leveranciers schakelen we er voor in? Het onderzoek van PromZ is gehouden onder opdrachtgevers die eerder dit jaar in april de vakbeurs PromZ Event hadden bezocht, laat zien dat eind 2012 in ruim 45% van de bedrijven kerstpakketten aan het personeel zullen worden uitgereikt. Minder dan een derde van de bedrijven (30%) geeft zijn relaties een eindejaarsgeschenk.