dinsdag 3 juli 2012

handige tools


Via lifehacking kwamen we bij nog een handig programma. Evernote is het veel geprezen programma dat je helpt alles te onthouden. En zoals je ook in je eigen geheugen wel eens “er niet op kunt komen” kan dat ook met Evernote wel eens het geval zijn. Je weet zeker dat je een site, een tekst, een titel, een foto met een kaft van een boek hebt opgeslagen maar Evernote geeft het niet prijs, ondanks al je zoekcommando’s. Nadeel van opslaan blijft dat je op het moment dat je iets opslaat vooruit moet denken naar het moment dat je de notitie weer wil vinden en je moet afvragen hoe je dan zult zoeken. Hoe sla je notities vindbaar op? Een advies: gebruik een inbox om beter te taggen.

Even snel in Evernote opslaan …

Als ik in bijvoorbeeld Zite iets opsla of in een webbrowser een pagina clip, dan heb ik niet altijd het geduld het pop up scherm helemaal in te vullen.  Andere toepassingen, zoals sommige RSS readers slaan zelf direct op naar Evernote. De methode om mails naar Evenote te sturen biedt ook de optie tags toe te voegen maar een enkele keer weet ik die niet helemaal zeker (ook handig voor tovertype-afkortingen!).
Sla ik die notitie op zonder tags of de titel te checken, dan loop ik het risico die notitie niet meer terug te vinden. Heeft het artikel allerlei bijzondere termen erin, dan zal het zoeken wel lukken. Stel dat ik een pagina is over pecha kucha’s opsla en later een workshop Prezi ga verzorgen. Als de notitie geen tags heeft meegekregen en de tekst die ik heb opgeslagen bevat niet de woorden “prezi” of “presenteren”, dan moet ik er zelf aan denken dat pecha kucha iets met presenteren en Prezi te maken heeft. Makkelijker is het als ik die koppeling terugvind als ik op de eerste tag zoek. Kortom, tags en goede titels maken niet alleen het terugvinden van een notitie makkelijker maar zorgen voor verbanden tussen notities.

Inbox

Evernote heeft de mogelijkheid een notitieboek als standaardnotitieboek aan te wijzen waar notities standaard in op geslagen worden. Door een apart notitieboek te maken met als naam Inbox en dat aan te wijzen als standaard heb je een buffer tussen je echte notities en de nog-te-verwerken notities. Het notitieboek Inbox moet je dus iedere zoveel tijd verwerken, waarbij je dan de tijd neemt om na te denken over het beoogde notitieboek en de juiste titel en tags.
Binnen getting things done wordt ook een onderscheid gemaakt tussen het verzamelen van allerlei acties, ideeën, et cetera en het verwerken ervan door er beslissingen over te nemen.

Van Inbox naar …

Het voordeel van notities vanuit een Inbox verwerken is daarnaast dat je bewust  beslissingen neemt over notities. Zoals in de inleiding gezegd: je moet als je opslaat vooruit denken en nagaan hoe je in de toekomst deze notitie terug wil vinden. Enkele bewerkingen op de notities die mogelijk zijn.
  • Je voegt tags toe en kiest het juiste notitieboek. Je hebt Evernote open dus je kunt checken of de tags al gebruikt worden om te voorkomen dat je nét andere kiest (“presenteren” en “presentaties” en “presentations”)
  • Je kunt notities als actionable markeren door er een checkbox (ctrl-shift-C) in aan te geven. Ook als Evernote niet je GTD-systeem is, is het mogelijk dat je een notitie nog wil lezen, doormailen, in een tekst wil gebruiken, et cetera. Door in bijvoorbeeld de tag “hst2″ en de checkbox toe te voegen, kun je met de zoekopdracht “todo:false tag:hst2″ alle notities met hst2 als tag vinden die je nog niet afgevinkt hebt. Door te zoeken op “todo:false” vind je alle notities terug waar je bij het opslaan een actie in vermoedde
  • Je kunt tags toevoegen als “lezen” als je iets nog wil lezen of “bibliotheek” om als je in de bib bent je beoogde leeswerk weer te zien
  • Je kunt GTD-tags gebruiken als Evernote je GTD-systeem is
  • Je kunt voorkomen dat tags te algemeen zijn. Stel dat ik bij GTD als tag 105 notities heb, dan is die tag langzaam onbruikbaar geworden en moeten daar verfijningen bij, zoals “hof” (=horizons of focus) of “attention”  of “controle”. Met “tag:gtd tag:hof” wordt de treffer preciezer
  • Je kunt van notities een tickler file maken. De notities krijgen dan data die corresponderen met de momenten dat jij er een actie op moet nemen. Je kunt daarmee ook zorgen dat een bepaalde notitie die je per se in beeld wil hebben altijd bovenaan staat. Idoc heeft een aantal mooie toepassingen van Evernote op een rijtje gezet. op het Hij sorteert notities op de datum dat ze aangemaakt zijn. De notitie die in beeld moet blijven krijgt handmatig een datum in de verre toekomst en blijft zo bovenaan. Klik bij een nieuwe notitie op “Aangemaakt:”  en vul bijvoorbeeld 31/12/2012 in en de komende maanden heb je een notitie in beeld. Voor degenen die notities op titel sorteren kan een ! voor de titel helpen
  • Je kunt een link uit andere notities in de notitie opnemen om koppelingen te maken. Daarmee heb je in de notitie de herinnering dat er een gerelateerde notitie is

Via het klembord of een map

Wat lastiger is het als je de optie alt-ctrl-v gebruikt om dat wat op je klembord staat als notitie in Evernote te dumpen (werkt vanuit elke omgeving binnen Windows). In dat geval gaat de notitie naar het notitieboek dat je open hebt in Evernote.
Wie een map van zijn desktop computer koppelt aan Evernote (auto import folders), zodat alles wat in die map opgeslagen wordt meteen naar Evernote gaat, die mist in die functie ook de mogelijkheid tags toe te voegen. Persoonlijk vind ik het goed genoeg dat die mappen gekoppeld zijn in Evernote aan een gelijknamige map. Daarmee zijn de bestanden doorgaans vindbaar genoeg.

Opruimen

Zoek periodiek op “-tag:*” om de ongetagde notities terug te vinden en alsnog aan projecten te koppelen of van tags te voorzien.

Verder

Er zijn al veel artikelen op Lifehacking verschenen over Evernote. Hier staan ze samengevat en de tag Evernote laat je verder zoeken. Daarnaast is er een ebook in de maak van Lifehackingauteurs. Van dat project kun je ambassadeur worden: join The early Elephants.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten